Kievarintie 23, Lohja myynti@omalogo.fi 050 323 6013

Mikä tekee kyltistä toimivan?

Mainoskyltti tai yrityksen nimikyltti voi olla pieni tai se voi olla iso, siinä voi olla kuviota tai se voi olla suorakaiteinen – vaihtoehtoja kyllä. Mikä sitten tekee kyltistä huonon ja mitkä asiat ovat huonoja. Katsotaan muutaman mallin avulla, mikä voisi olla erilaisissa mainoskylteissä toimivaa ja mikä ei.

Samalla pitää muistaa, että erilaisilla nettisivuilla voidaan yritykselle tehdä banner- mainos, eli digitaalinen mainoskyltti. Kylläkin netissä se voi olla myös video tai animaatio, mutta useimmiten sekin on vain yksinkertainen kuva tai tekstimainos, aivan kuten mainoskyltti.

Toimiva mainoskyltti on nopea ymmärtää

Otetaan esimerkkinä suomikasinon mainosbannerit, ne ovat yksinkertaisia ja selkeitä ja niissä voidaan mainostaa, vaikka kasinon tarjoamat ilmaiskierrokset tai bonustarjouksia, mutta mainoksesta itsestään jo käy ilmi, mistä on kyse – nopeasti, yksinkertaisesti. Sellaisen pitäisi mainoksen olla myös liikkeen seinässä tai tien varrella, nopea ymmärtää, nopea ja helppo nähdä, ja vielä mielellään pimeän aikaan valaistuna.

Toinen hyvä esimerkki toimivasta kylttimainoksesta eli bannerista netissä on Suomi Vegas, joka nimessään jo kertoo paljon mistä on kyse ja lisäämällä itse kylttiin muutaman tutun kolikkopeleistä tutun graafisen elementin, ainakin kohderyhmä eli pelaajat jo tietävät missä ollaan ja mitä ollaan menossa tämän linkin kautta tekemään.

Linkin siis pitää olla yksinkertainen, mutta tavallaan informatiivinen ja kutsuva, siksi esimerkiksi kyltin väreihin pitää käyttää harkintaa, varsinkin jos kyltti on tulossa ulos. Jos kyltti on tulossa ulos aurinkoiseen paikkaan, pitää ymmärtää, että tuottaa sen kyltin oikeastaan millä tahansa materiaalilla, sen värit haalistuvat ajan saatossa. Saattaa jopa olla tarpeellista vaihtaa kylttiä parin kolmen vuoden välein, jotta se ajaa asiansa ja pysäyttää ohikulkevien ihmisten ajatukset hetkeksi.

Huono mainoskyltti

Huono mainoskyltti on luonnollisesti sellainen, joka saa aikaan väärään mielleyhtymän tai ei aina mainostettavasta asiasta positiivista kuvaa. Mainoksen värit voivat olla huonot tai mainoksessa käytetty tekstityyppi sellainen, ettei itse tekstistä saa nopeasti selvää. Joskus on käynyt myös niin, että kylttiin on laitettu aivan liikaa informaatiota, eikä kukaan ehdi tai jaksa lukea koko kylttiä läpi.

Joskus myös vääränlainen kuva saa aikaan toivotunlaista ajatusta vastakkaisen ajatuksen, vaikka lähtökohta olisi hyvä.

Kyltin kustannukset?

Mainoskyltin kustannukset koostuvat käytännössä kolmesta asiasta: suunnittelu, toteutus ja pystytys. Mikä näistä on kallein riippuu tietenkin siitä, että pitää toimittajan suunnitella kaikki alusta alkaen, mikä voi tehdä yksittäisenkin kyltin suunnittelusta projektin joka maksaa kohtuullisen paljon. Itse mainoskyltin toteutus sopivalla materiaalille on näistä kolmesta se edullisin osuus ja kolmas osuus, eli mainoksen esille laittaminen ja sen kustannukset taasen riippuvat siitä, onko mainospaikka maksullinen, kuinka vaikea se on asentaa ja kuinka monta asentajaa sen paikoilleen saamisessa tarvitaan.

Edullisimmillaan metri x 3 metriä kokoisen kyltit oman kiinteistön seinälle voi saada suunniteltuna jo alle 1000 euron, jopa 500 euron hintaluokassa.

Tärkeintä kylttisuunnittelussa on päättää, mitä sillä aikoo saada aikaiseksi ja sama pätee niin nettibannereissa ja kuin tienvarsi- tai seinämainoksissa. Pelkästään yrityksen nimen näyttäminen ei välttämättä tuo mitään lisäarvoa, mutta lisäämällä nimeen kuvan ja ohjaava tekstin kuten ”lue, tule, soita, käy, tilaa” – mahdollistetaan mainoksen näkevälle henkilölle myös tekeminen, eli esimerkiksi mainoksessa kerrottu ”tilaaminen”.

Silloin kun mainoksessa on liikaa tekstiä, ei ohikulkija ehdi ymmärtää sitä tai jos kuvat ovat moniselitteisiä. Siksi ulkomainoskylteissä pitää pyrkiä yksinkertaisuuteen – mikä ei tarkoita, että mainoksen pitäisi olla tylsä, tai aina edes saman muotoinen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *